dijous, 26 de març del 2020

AMBIENTS 1




C:\Users\Usuario\Desktop\marie curie.jpg




Bon dia a tots i totes! Avui toca l’ambient de Marie Curie, un ambient que, com va fer la nostra científica preferida, hem d’aprendre coses experimentant i provant. Així que som-hi! A continuació teniu unes propostes que no cal fer-les totes, amb una proposta és suficient.
Molts d’ànims i esper que la pròxima vegada ens veiem en persona a l’ambient de Marie Curie. Cuidar-vos molt!




Proposta n1º: Tensió superficial de l’aigua.
Material: Aigua, monedes, colorant (o qualsevol element que pinti l’aigua), 1 got de vidre, comptagotes (o cullereta o ganivet).
Activitat: Quantes gotes d’aigua creieu que podeu vessar sobre cada moneda abans que vessi?

Explicació: L’aigua, com tots els líquids, té una membrana elàstica a causa de l’acció de la tensió superficial. És per això que les gotes d’aigua s’aguanten. Si en posem moltes, la tensió superficial cedeix, la membrana es trenca i l’aigua vessa.

Proposta n2: Trencar la tensió superficial
Material: un plat, pebre mòlt, aigua, sabó.
Activitat: On ha quedat aquest pebre? Què passa si ens ficam sabó en un dit? El podeu relacionar molt amb la importància de rentar-se ses mans davant es coronavirus.

Explicació: El sabó líquid trenca la tensió superficial de l’aigua, ja que les molècules de sabó són més grans que les de l’aigua i s’hi fiquen entremig. El pebre en fa visible aquest trencament. Hi ha animals que viuen sobre l’aigua, capaços de llençar un líquid, que faria de sabó, i així enfonsar als possibles depredadors que els persegueixen.


Proposta n3: L’aigua puja!
Material: dos gots ( és millor si són de diferents tamanys, volum, etc), aigua, colorant ( és opcional, o altre element que pinti l’aigua) paper de cuina (fer-les conscient del seu ús coherent)
Activitat: L’aigua puja? L’aigua s’iguala?
https://i0.wp.com/educaconbigbang.com/wp-content/uploads/2013/08/experimento-de-capilaridad-transferencia-de-agua-entre-dos-vasos-1.jpg?resize=372%2C293 https://i1.wp.com/educaconbigbang.com/wp-content/uploads/2013/08/experimento-de-capilaridad-transferencia-de-agua-entre-dos-vasos-2.jpg?resize=428%2C371
Explicació: La capil·laritat és la capacitat que té l’aigua de pujar en contra de la gravetat per diferents tubs o capil·lars. Les molècules d’aigua s’estimen molt, volen estar juntes, i a més els hi agrada aferrar-se a altres coses. Aquesta acció fa possible que les plantes transportin aigua (i les substàncies diluïdes a elles) des de les arrels fins a les fulles, que les tovalloles eixuguin, o que es trenquin les galetes al mullar-les.


Proposta n4: Les flors tenen vida i s’obrin!
Material: Un recipient amb aigua, paper, llapis de colors, retoladors, tisores.
Activitat: En un foli pinta i retalla una flor, dobla els pètals cap al centre de la flor i col·loca-les en un recipient amb aigua.

Explicació:  El paper té fibres entrellaçades que procedeixen de la fusta. Com la fusta, quan es mulla les fibres s’inflen i provoca que els pètals en flor s’obrin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada